Geoblog.pl    mundo    Podróże    Australia maj 2011    Wielka Droga Oceaniczna - Great Ocean Road

Wielka Droga Oceaniczna - Great Ocean Road

Australia
Australia, Melbourne

Po przyjeździe od razu wybrałam się na wycieczkę Wielką Drogą Oceaniczną. Pierwotnie planowałam wybrać się na tour z Adelajdy,ale o tej porze roku nie są zbyt często organizowane. Przynajmniej ja nic nie znalazłam. Najlepiej opłaca się całą trasę przejechać własnym samochodem, ale to nie było mi dane. Śpieszyłam się do Melbourne myśląc, ze wycieczki są tylko w określone dni tygodnia, okazało się że korzystając z pośrednictwa YHA można jechać codziennie.
W jedną stronę jechaliśmy jakieś 300 km, wracaliśmy krótszą trasą ok. 200km. Cały czas ten sam kierowca będący przewodnikiem i jednocześnie zabawiaczem ludzi. Częstował nas na pierwszym postoju herbatą z eukaliptusowymi liśćmi, jak to kiedyś biedni Australijczycy pijali (nie mieli ani cukru, ani mleka - podobnie jak Brytyjczycy piją herbatę z mlekiem ..fuj), pokazywał jak należy jeść vegemite (przysmak tutejszy, smakuje i wygląda okropnie) i częstował ciastkami Livingstone.
Objaśniał historie powstania piosenki Waltzing Matilda i zatonięcia statku Loch Ard (wpadł na rafę przybrzeżnej wyspy w 1878 roku i zatonął w odległości 120 m od brzegu, z 54 pasażerów na pokładzie statku ocalało tylko dwoje: Tom Pearce oraz Eva Carmichael).
Zobaczyliśmy Apollo Bay, 12 Apostołów, Schody Gibsona, Shipwreck Coast.

A oto wikipedia i wyjaśnienie, znacznie krótsze niz wspomnianego wyżej kierowcy, słów najbardziej australiskiej z australijskich piosenek:
"Zrozumienie słów piosenki "Waltzing Matilda" może stanowić problem nawet dla osób, dla których angielski jest rodzimym językiem. Powodem tego są zwroty specyficzne dla Australii. Sam zwrot Waltzing Matilda może być mylący, ponieważ nie chodzi tutaj o taniec z kobietą, tylko o rodzaj romantycznej włóczęgi.

* Matilda - tobołek zawinięty w rolowany gruby koc (używany w czasie włóczęgi do nakrycia w nocy lub okrycia w czasie chłodu)
* waltzing - pochodzi od niemieckiego wyrażenia auf der Walz oznaczającego praktykowany w średniowieczu zwyczaj podejmowania przez czeladników kilkuletniej wędrówki pomiędzy warsztatami uznanych mistrzów, połączonej z pracą i nauką rzemiosła
* swagman - tramp, włóczęga (dosłownie człowiek z tobołkiem); termin pochodzi od słowa swag, oznaczającego zawiniątko z dobytkiem, tobołek
* billabong - jezioro przyrzeczne, starorzecze
* coolibah tree (czasami wymawiane także: coolabah) - odmiana eukaliptusa
* billy - niewielka puszka do gotowania wody
* jumbuck - zaniedbana (niestrzyżona) owca
* tucker bag - torba na jedzenie
* squatter - skwater, farmer hodujący zwierzęta na terenach, do których nie miał prawa
* troopers - policjanci, strażnicy"